22 лютого 2023
У стінах Рівненської обласної наукової бібліотеки відбулася зустріч студентів 11-П та 31-П груп спеціальності Підприємництво, торгівля та біржова діяльність (куратори Т.А.Грицик, Т.В.Купчишина) та членів гуртка «Бухгалтер» з представниками Головного Управління Держпродспоживслужби в Рівненській області. Мета заходу – виховання інтересу до правових та економічних знань, формування правової культури студентів як споживачів. Гості заходу:
Рачинський Володимир Борисович – начальник Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного Управління Держпродспоживслужби в Рівненській області;
Ілона Шелестун – начальник відділу контролю за регульованими цінами Головного Управління Держпродспоживслужби в Рівненській області;
Олександр Крот – головний спеціаліст відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Головного Управління Держпродспоживслужби в Рівненській області.
Упродовж зустрічі Фахівці Головного Управління Держпродспоживслужби розповіли студентам про порушення обов’язків суб’єктами господарювання та притягнення їх до відповідальності, порядок та форми звернень споживачів щодо порушення їх прав, державне регулювання цін на товари та послуги та інші важливі практичні питання сфери порушення прав споживачів.
Відбувся цікавий діалог по змісту статті 8 „Права споживачів у разі придбання ними товару неналежної якості” та статті 9 „Права споживача при придбанні товару належної якості” Закону України Про захист прав споживачів. Були розглянуті конкретні випадки повернення коштів за придбаний товар, можливі причини та терміни повернення товару, зловживання суб’єктами господарювання в термінах придатності товарів тощо.
Кожного дня ми з вами стаємо учасниками правовідносин: купуємо речі в магазині, користуємося електроенергією, їдемо в громадському транспорті, здійснюємо укладання інших угод. І всі наші дії регулюються певними нормами права. Недотримання громадянами та державою норм права може призвести до безладдя, хаосу в країні.
Споживачі – ми всі. Хочемо ми того чи ні. І це не залежить від нашого бажання або небажання, громадянства, матеріального добробуту… ми споживачі вже тому, що споживаємо товари та послуги і платимо за них.
Споживач – головна фігура ринку та ринкових відносин. До того ж особа досить перебірлива: він хоче придбати товар високої якості за найнижчою ціною. Саме тут його інтереси явно не збігаються з інтересами інших учасників ринку – виробника і продавця, – які намагаються виробити і продати товарів якомога більше і за вищу ціну. При цьому іноді порушується технологія виготовлення, терміни зберігання, втрачається якість. У такий спосіб покупець вступає в боротьбу – боротьбу інтересів. От тільки сили дещо нерівні.
На боці бізнесу (виробник, виконавець, продавець) – економісти, бухгалтери, юристи, а на боці споживача – він один. Добре, якщо він озброєний знаннями свої прав і обов’язків, та уміннями їх застосовувати. Такий споживач спроможеться відстояти свої інтереси і становитиме небезпеку для несумлінного продавця або виконавця. Він не тільки зможе відшкодувати заподіяний матеріальний збиток, а й за некоректної щодо нього поведінки ще й змусить компенсувати нанесену моральну шкоду.
Отримані на заході знання стануть в нагоді кожному, а іспит з отриманих знань складається впродовж життя. Обізнаний – означає озброєний!
Тетяна Грицик, викладач